sobota 5. dubna 2008

Jak stanovit cenu uměleckého díla ?



Cena výrobku se obyčejně vypočítá z výrobních nákladů, nebo podle nabídky a poptávky.Ovšem umělec se obyčejně nachází v situaci, kdy nabídka je velká a poptávka minimální.
V tomto případě je třeba použít jiná kriteria například popularitu umělce, jak se vyvíjí jeho kariéra, apod. Na druhé straně galerie mají obyčejně cenový limit a překročením tohoto limitu se dílo může stát neprodejným. Pracnost a náklady, medium, velikost a ceny za prodaná díla v minulosti hrají velkou roli při určování ceny. Může se také vyskytnout situace kdy autor považuje určitý umělecký kus za obvzláště povedený a je přesvědčen, že cena má být v tomto případě vyšší. Tento přístup může ovšem vytvářet dojem, že ostatní práce jsou nižší úrovně, což by se u profesionálního umělce nemělo stát.

Bývá zvykem, že díla stejné velikosti jsou oceněna podobně. Pokud máte svého oblíbence, kterého si ceníte více, označte ho “prodáno” a je dost dobře možné, že v budoucnu kde se ceny za Vaše práce vyšplhají nahoru, změníte názor a rozhodnete se prodat. Nejlepší inspirací při stanovování cen je návštěva galerie, která prezentuje práce podobného stylu. Prostudujte ceny, velikosti, medium, popularitu vystavených umělců a množství prodaných prací. Další neméně důležitý aspekt je adresa galerie, například ceny v centru Prahy v zavedené galerii budou jedny z nejvyšších a pokud jste začínající umělec snažte se inspirovat jinde.

Pravidlem pro nového autora je stanovit co možná nejnižší ceny. Důležité je práci vystavit a otestovat reakce. Akumulování a skladování šperků v ateliéru nemá význam. Pamatujte si, že umění je proces, který se skládá z tvorby, prezentace, prodeje a kolektování.Na druhé straně se nesnažte prodat za každou cenu. Při prodeji musíte mít příjemný pocit, že Vaše práce byla dostatečně oceněna.

Tak a když jste se konečně rozhodli za jakou cenu prodáte své miláčky, připočtěte 50%, což je obyčejně částka kterou si připočítává galerie a máte prodejní cenu.
Nyní vypočítejte podle velikosti díla cenu za čtvereční cm a máte koeficient podle kterého lze počítat ceny.

Všeobecná zásada je držet ceny tak dlouho dokud se nezvýší Vaše popularita a tím množství prodaných prací, počet výstav a nebo inflace.

Žádné komentáře: